Nieuws... Heet van de naald

Prijzen voor oud-leerlingen

De oud-leerlingenbond vernam dat twee oud-leerlingen recent in de prijzen vielen: Pieter Martens (1994) en Tom Sauer (1987)

Pieter Martens (1994) ontving van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten op zaterdag 12 december 2009 de tweejaarlijkse Erik Duvergerprijs voor zijn doctoraat.

Pieter Martens (geboren te Mol in 1976, als zoon van muziekleraar Etienne Martens) behaalde na zijn studietijd aan SJB te Mol in 1999 het diploma van burgerlijk ingenieur-architect aan de KU Leuven. In het kader van zijn licentiaatsverhandeling over de Italiaanse context van de vroeg-barokke koepelkerk te Scherpenheuvel studeerde hij ook aan de Università degli Studi di Roma 'La Sapienza'.

Na zijn studíes werd hij lid van de onderzoeksgroep Architectuurgeschiedenis en Monumentenzorg (Departement Architectuur, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, K.U.Leuven) en was hij als navorser achtereenvolgens werkzaam op een FWO-project over de militaire bouwpraktijk in de Lage Landen tijdens de zestiende eeuw (2000-2003) en een VNC-project over de uitstralíng van de architectuur uit de Nederlanden in het vroegmoderne Europa (2006-2009). Sinds 2009 is hij eveneens verbonden aan de Provinciale Hogeschool Limburg (Departement Architectuur en Beeldende Kunst) als docent Cultuurwetenschappen. Daarnaast was Martens bursaal van het Belgisch Historisch Instituut te Rome {2004) en lid van het wetenschappèliik comité van het project Fortimedia, dat het Europese vestingbouwkundige erfgoed documenteerde (2004-2005). In opdracht van het Musée National d'Hisloire et d'Art (Luxemburg) voerde hij historisch onderzoek ter voorbereiding van de tentoonstelling "Un Prince de la Renaissance. Pierre-Ernest de Mansfeld (1517-1604)" (2004-2007).

In 2009 behaalde hij het doctoraat in de ingenieurswetenschappen aan de KUleuven, onder leiding van prof. Krista De Jonge, met het proefschrift "Militaire architectuur en vestingoorlog in de Nederlanden tijdens het regentschap van Maria van Hongarije (1531 - 1555) , De ontwikkeling van de gebastioneerde vestingbouw", dat door de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten werd bekroond met de Erik Duvergerprijs.

Duvergerprijs?

Op 10 maart 2004 overleed Erik Duverger, kunsthistoricus met specialisatie in de kunstgeschiedenis van de Moderne Tijden en met bijzondere belangstelling voor de tapijtweefkunst, lid van de Klasse van de Kunsten. Ter nagedachtenis van zijn wetenschappelijk werk heeft mevrouw Duverger beslist om een fonds te stichten binnen de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten ter financiering van een prijs Erik Duverger, die om de twee jaar een belangrijk oorspronkelijk kunsthistorisch of historisch werk zal bekronen dat handelt over de Nederlanden tot het jaar 1900 en dat in grote mate steunt op archivalische bronnen. Dat zowel kunsthistorisch als historisch werk kan worden bekroond en het belang dat wordt gehecht aan het archiefonderzoek als argumentatie bij de toekenning, hebben met zich meegebracht dat deze prijs wordt toegekend door zowel de Klasse van de Kunsten als door de Klasse van de Menswetenschappen.

Lees hier meer: http://www.kvab.be/Default.aspx

 

Tom Sauer (1987) studeerde na SJB achtereenvolgens aan de universiteiten van Namen en Leuven Politieke en Sociale Wetenschappen. Aan de universiteit van Hull (UK) behaalde hij zijn Master in International Politics (1991-1992). Sauer trok vervolgens naar de universiteiten van Bologna en Harvard (Cambridge, USA).

Hij behaalde in 2001 zijn doctoraat aan de KU Leuven en doceert sinds 2004 aan de universiteit van Antwerpen en als gastdocent aan de ULB: Internationale Politiek, Diplomatie en Onderhandeling & Nucleaire bewapening en ontwapening.

Voor de elfde keer kende Pax Christi Vlaanderen de titel "Ambassadeur voor de Vrede" toe aan personen die op herkenbare wijze in de samenleving werken aan de vrede. Tom Sauer ontving op 10 december 2009, de dag van de mensenrechten en de uitreking van de Nobelprijs voor de Vrede deze prijs.

Professor Sauer is gekend voor zijn standpunten over actuele vredesvraagstukken en zijn engagement tegen kernwapens. Hij geeft over dit onderwerp ook regelmatig lezingen.

Lees hier de laudatio:

http://www.paxchristi.be/wp/wp-content/uploads/2009/12/Huldiging-Tom-Sauer_2009.pdf

De oud-leerlingenbond van SJB wenst deze oud-leerlingen van harte te feliciteren en wenst hen in de toekomst nog veel succes!

Stijn Valgaeren (1996)

Voorzitter OLB SJB


19/10/2009: Directeur neemt afscheid

bron: Het Nieuwsblad, 19 oktober 2009

Het Sint-Jan Berchmanscollege in Mol nam afscheid van directeur Wies Van Olmen. Hij startte zijn onderwijscarrière als leraar godsdienst en werd in 2000 pedagogisch directeur. Wies leidde de school op een rustige manier. Op 1september nam Jos Verluyten de fakkel over. lvh

Foto: Louis Verbraeken


Oud-leerling Loutfi Belghmidi blogt over de Ramadan


Overlijden Paul Joosen

Op 4 augustus 2009 overleed Paul Joosen op 70-jarige leeftijd. Paul Joosen gaf tot eind jaren 1990 gedurende tientallen jaren wiskunde op SJB.

Joosen (ook gekend als 'den Blok') was actief in vele Molse verenigingen, hij was tevens een fervent schaker.

Op maandag 10 augustus 2009 om 10 uur vindt in de Sint-Pieter & Pauwelkerk te Mol de plechtige uitvaart plaats.


Nog een oud-leerling reporter voor VRT (Loutfi Belghmidi)


Overlijden Karel Lommelen

Voormalig priester en oud-leraar Karel Lommelen overleed op 12 juli 2009 op 70-jarige leeftijd. De begrafenisdienst vond plaats op 17 juli 2009 in de kerk van Mol-Centrum.

Lommelen gaf op SJB Nederlands en godsdienst in het hoger secundair tot eind jaren 1990.

Karel Lommelen was de laatste priester-leraar die als inwonend leraar afscheid nam van de school. Lommelen was in het verleden ook actief als leraar aan het Sint-Stanislascollege en bij de speelpleinen van Groot-Antwerpen.


Nieuwe directeur SJB

Aan het eind van dit schooljaar neemt De heer Wies Van Olmen afscheid als directeur van het College. Negen jaar lang stond hij als een vaardige en gemotiveerde kapitein aan het roer van onze school. De school en de oud-leerlingen zijn hem erg dankbaar voor zijn engagement en kijken vol respect terug op deze periode.

Vanaf 1 september 2009 zal de heer Jos Verluyten hem vervangen.

Jos Verluyten (55 jaar, woonachtig in Balen-Hulsen) is op dit moment pedagogisch directeur op Rozenberg S.O.

Voorheen was hij er actief als leraar Germaanse talen. 

Hij is van harte welkom op SJB!

Stijn Valgaeren
Voorzitter OLB SJB


20/05/2009: Ginderbuiten is fier op Carlo Berghmans

bron: www.gva.be

Carlo Berghmans werd in Mol geboren op 27 januari 1930. Al in de lagere school werd duidelijk dat hij een goede student was, zelfs tijdens de moeilijke oorlogsjaren. Hij voltooide dan ook de Latijn-Griekse afdeling van het St.-Jan Berchmanscollege te Mol zonder problemen en was één van de eersten in Ginderbuiten die een volledig humaniora deed. Daarna werd Carlo wetenschappelijk regent aan de Middelbare Normaalschool te Lier.

Hij heeft altijd les gegeven aan het St.-Michielsinstituut van de Broeders van Liefde te Leopoldsburg, tot hij in 1985 op pensioen kon. Dan heeft hij besloten een boek te schrijven over het gehucht Ginderbuiten, waar hij geboren en opgegroeid is en nog steeds woont. Niet alleen wilde hij tonen hoe fier hij is op Ginderbuiten, hij wilde dit ook vastleggen voor de volgende generaties. Hij besefte immers dat niemand het na hem nog zou doen.

Een makkelijke klus was het niet, Carlo heeft drie jaar intensief aan het boek gewerkt. Hij heeft er zelfs een maagzweer aan overgehouden door de enorme druk van buitenaf. Er werden deadlines gesteld, en die waren niet altijd makkelijk haalbaar. Maar het is hem gelukt, en hoe! Zo fier hij is op Ginderbuiten, zo fier is Ginderbuiten ook op hem.

Gitte Jansen


19/05/2009: Ieder het zijne

bron: www.gva.be

Een zoektocht naar de laatste levensmaanden van zijn grootvader werden een levenswerk voor Erwin Vandenbergh. Zijn boek ‘Ieder het zijne' is klaar.

De geboorte van zijn zoontje Emiel betekende voor Mollenaar Erwin Vandenbergh het startschot voor een lange zoektocht. Emiel kreeg de naam van zijn overgrootvader, Mil, die het leven liet in het Duitse kamp Allach-Dachau ( foto ).

Erwin wilde het levensverhaal van Mil later kunnen doorvertellen aan zijn zoon en ging graven in de verschrikkelijke oorlogsjaren.

Duitse administratie
“Dankzij de ongelooflijk minutieus bijgehouden administratie van de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog, kwam ik het gaan en staan van mijn grootvader al snel op het spoor”, weet Erwin.

“Zelfs de duur van zijn verblijf in de ziekenboeg van Buchenwald en het soort medicijnen dat hij kreeg, vond ik terug. Mijn grootvader had zona ( virusinfectie die gepaard gaat met roodheid van de huid, red. ) en kwam er niet meer bovenop. Hij liet een vrouw en vijf kinderen achter.”

Lotgenoot
Lotgenoot Frans Hermans (88) bevestigt het verhaal. De man werd in juli 1944 in Mol opgepakt, in dezelfde periode als Mil en een vijftigtal andere mannen. Na een maand gevangenis in Antwerpen, werden ze overgebracht naar Buchenwald. Daar scheidden hun wegen.

“Ik was toen 23, nog een sterke knaap”, vertelt Frans. “Mil was al 43. Dat leeftijdsverschil heeft veel gevangenen de das omgedaan. De kracht van de oudere mannen nam veel sneller af. Daarbij had ik het geluk dat ik schilderwerkzaamheden mocht uitvoeren in een grote hal. Geen zwaar buitenwerk dus.”

Details
Frans vertelt elk detail alsof het gisteren gebeurde. In zijn ogen zie je de jongeman van 23 die nog perfect weet hoe het eraan toe ging in de kampen. Frans zag gruwelijke dingen, moest vechten om te overleven, maar kon na de bevrijding terugkeren naar Mol.

Erwin bracht heel wat tijd door met Frans, om de archiefgegevens te checken. “Alle documentatie is netjes gebundeld in een boek”, zegt Erwin.

Dappere kerels
“We geven een overzicht van alle Molse mensen die in 1944 zijn aangehouden. Het boek is het eerste uitgebreide naslagwerk over Mollenaren in de Duitse concentratiekampen. En Emiel zal weten wat voor dappere kerels zijn overgrootvader en zijn makkers waren.”

'Ieder het zijne' ligt binnenkort in de boekhandel.
NECA


02/04/2008: Oud-leerling behaalt mooi resultaat in pleitwedstrijd

bron: www.gva.be (24/06/2008)

Oud-leerling Bart Vanmarcke (2004) nam deel aan een pleitwedstrijd van juristen van diverse internationale universiteiten in Wales. Hun ploeg van KU Leuven eindigde op een prestigieuze tweede plaats. Lees meer via deze link.

Wij wensen Bart, tevens bestuurslid van de oud-leerlingenbond, uiteraard een dikke proficiat voor het behaalde resultaat.


24/06/2008: Ward Bruyninckx overleden

bron: www.gva.be

Oud-leerling, priester en auteur Ward Bruyninckx is in zijn woonplaats Deurne overleden. Hij werd 84 jaar oud.

Bruyninckx, afkomstig uit Retie, studeerde op het Molse SJB-college af in 1942 en werd op 4 april 1948 priester gewijd. Dit jaar vierde hij zijn diamanten priesterjubileum.

Bruyninckx was onder meer nationaal proost van de Chiro (1958-1976) en nauw betrokken bij de opleiding van pastorale werkers en werksters en bij het catechumenaat in het bisdom Antwerpen.

Ward Bruyninckx schreef verscheidene boeken, onder meer "Tussen gisteren en morgen", "De mens naar mijn hart" en "Dwars doorheen het leven".


23/05/2008: Geen eerstegraadsschool!

http://www.youtube.com/watch?v=vB5w4m1Wf1I


 

22/05/2008: Goede doelen

bron: www.nieuwsblad.be

Elk schooljaar wordt in het Sint-Jan Berchmanscollege gewerkt rond mondiale thema's. Deze infosessies monden uit in acties voor goede doelen.

Zo bracht een actie voor Vredeseilanden 7.580euro op en een actie voor Amnesty International 2.500euro. Het muziekfestival Koergekweel maakte 700euro winst en de leerlingen van het zesde jaar verdienden met hun chrysostomosfuif 615euro.


07/05/2008: Jonge leerlingen zouden in de massa verloren lopen

bron: www.nieuwsblad.be

Leerkrachten willen geen school voor hele eerste graad

De leerkrachten van het Sint-Jan Berchmanscollege en het Rozenberginstituut hielden gisteren twee korte lesonderbrekingen. Daarmee protesteerden ze tegen een eerstegraadsschool. De leraren vrezen dat jonge leerlingen er verloren lopen in de massa.

De speeltijd in het Sint-Jan Berchmanscollege en het Rozenberginstituut in Mol duurde gisteren tien minuten langer. Met een korte lesonderbreking voor en na de middag wilden de leerkrachten van beide scholen protesteren tegen de komst van een eerstegraadsschool.

De Raad van Bestuur van KSOM, de koepel van de zes Molse katholieke middelbare scholen, wil alle leerlingen van het eerste en tweede jaar in één campus onderbrengen. Dat is volgens de leerkrachten van het College en de Rozenberg een slechte zaak.

'Bij verschillende scholen is het al bewezen dat zo'n eerstegraadsschool niet werkt. Ook verliezen we in zo'n systeem het overzicht op het studieverloop van leerlingen. Nu hebben we meer informatie over de voorgeschiedenis van de leerlingen, terwijl dat in een eerstegraadsschool wegvalt', zegt Petra Geukens van het Sint-Jan Berchmanscollege.

'De eerstegraadsschool zal ruim 1.300 leerlingen van 13 en 14jaar tellen. Jonge leerlingen lopen zo verloren in de massa. Ook vrezen we dat er lesuren en jobs wegvallen. De eerstegraadsschool zal wellicht een plaats moeten krijgen in een van de huidige scholen, waardoor de andere klassen in die school ook moeten verhuizen', zegt Koen Moelants van het Rozenberginstituut.

Op vrijdag 23mei plannen de leerkrachten een ludieke protestoptocht. Meer acties staan er niet op het programma. 'Binnenkort starten de examens en wij willen onze leerlingen niet gijzelen. Wel vragen we meer inspraak over de plannen van de inrichtende macht', zegt Moelants.

Tommy Maes


06/05/2008: Leerkrachten in Mol houden prikacties

bron: www.deredactie.be

De leerkrachten van het Sint-Jan Berghmanscollege en het Rozenberginstituut in Mol hebben vanmorgen tien minuten lang geen lesgegeven. Vanmiddag gebeurt hetzelfde.

De leerkrachten van beide scholen zijn tegen de hervormingsplannen van de Raad van Beheer.

Die wil alle leerlingen van het eerste en tweede jaar middelbaar onderwijs samenbrengen op een campus. Op het einde van dit jaar zou er een definitief verhuisplan op tafel moeten liggen.

De leerkrachten hebben daar praktische bezwaren tegen en ze vrezen voor het niveau van het onderwijs. De leerkrachten houden prikacties, maar een echte staking zien ze niet zitten.

Op 23 mei organiseren de leerkrachten van de betrokken scholen wel een ludieke mars door Mol om hun standpunt nog meer kracht bij te zetten.

Toch zijn niet alle Molse leerkrachten akkoord met de actie. Drie andere katholieke scholen vinden de plannen wel een goed idee.

 


Het Jaar van Paepen: een boek geschreven door bestuurslid Pascal Paepen (1986) (meer info)


 

zondag 24 februari 2008: Mogelijks fusie voor Molse scholen op til

bron: www.gva.be

Er heerst een gespannen sfeer in het katholiek secundair onderwijs in Mol (KSOM). De Raad van Bestuur opende opnieuw het dossier rond een eventuele eerstegraadsschool. In het voorstel komen alle leerlingen van de eerste twee jaren middelbaar onderwijs op één school terecht. De meningen in de vijf betrokken scholen zijn verdeeld.

De opdracht van de Raad van Bestuur van de KSOM is duidelijk: zorgen voor de meest geschikte en meest kansenbiedende schoolomgeving voor alle leerlingen.

De invoering van het gemengd onderwijs en de oprichting van het samenwerkingsverband tussen de vijf katholieke Molse scholen creëerde nieuwe kansen, maar tegelijk kwamen ook problemen bovendrijven.

Met het opstarten van een eerstegraadsschool wil het bestuur de overgang van lager naar secundair onderwijs vlotter en rustiger laten verlopen voor de leerlingen.

Concreet wil dit zeggen dat alle leerlingen van de eerste graad op een en dezelfde school terechtkomen. Pas naar het derde jaar toe worden echte studiekeuzes gemaakt. Een betere oriëntering en begeleiding zou foute beslissingen moeten vermijden.

Infrastructuur

Het bestuur van de KSOM vraagt de mening van alle betrokken partijen in dit dossier. Leerkrachten en ook ouderraden krijgen de kans om voorstellen in te dienen ter verbetering van de plannen.

Niet in het minst de vraag wáár de eventuele eerstegraadsschool zou komen, zorgt voor heel wat deining. Niet alle scholen zijn immers uitgerust om het grote aantal leerlingen uit de eerste graad op te vangen. Verder hebben de afzonderlijke scholen door de jaren heen een sterke gemeenschap opgebouwd, met aandacht voor alle leerlingen.

De komst van de eerstegraadsschool zou voor grondige wijzigingen zorgen in zowel infrastructuur als verdeling van de lesroosters en het studieaanbod.

Nog tot 29 februari kunnen voorstellen ingediend worden, waarna een gedetailleerd herstructureringsplan volgt. Momenteel zijn 4.365 leerlingen ingeschreven in de vijf scholen van de KSOM.


zaterdag 23 februari 2008: Eerstegraadsschool

bron: www.deredactie.be

In Mol gaan de vijf scholen van het katholiek secundair onderwijs een zogenoemde eerstegraadsschool oprichten.

Alle leerlingen uit het eerste en tweede middelbaar zullen samenzitten op één en dezelfde school. Daarna kunnen ze kiezen voor beroeps-, technisch of algemeen secundair onderwijs.

"Wij menen dat door het samenbrengen van de kinderen van 12 tot 14 jaar, de studiekeuze rustiger kan gebeuren", zegt Paul Joos, voorzitter van de raad van bestuur van KSOM (Katholiek Secundair Onderwijs Mol).

"De leerlingen kunnen langer kind blijven voor ze de stap naar een hogere graad zetten, waardoor ze dan sneller in de juiste studierichting kunnen komen."

In welke school in Mol de eerstegraadsschool komt, wordt nog dit schooljaar beslist. Niet alle scholen hebben genoeg plaats, en het heeft ook gevolgen voor het studieaanbod van de betrokken school.

Op dit ogenblik zijn er ongeveer 4.300 leerlingen ingeschreven in de 5 scholen van het katholiek secundair onderwijs in Mol.


zaterdag 3 november 2007: Oud-leerling Dagmar Feyen (R1985) wint prijzen

Bron: Saskia Van Gestel, Het Zoeklicht


Pianist Dagmar Feyen woont in Dessel en geeft les aan de Molse muziekacademie.
Tijdens de compositiewedstrijd Euritmia in Italië won hij twee prijzen.

In de categorie B, werken bestemd voor 8 tot 13-jarigen, werd hij tweede met een nummer voor dwarsfluit en piano.

In de categorie D, bestemd voor 13 tot 16-jarigen werd hij derde.


maandag 27 augustus 2007: Eén miljard euro voor scholenbouw

Bron: De Standaard

De komende vier jaar moeten er meer dan tweehonderd nieuwe schoolgebouwen verrijzen.
Dit schooljaar gaat de inhaaloperatie voor de schoolinfrastructuur van start. Een gigantische investering van één miljard euro moet tegemoetkomen aan een oud zeer in het Vlaamse onderwijs: de verouderde gebouwen.

Het leeuwendeel van dat geld komt van een privépartner. Die zal samen met de overheid een vennootschap vormen die voor elk project de facturen van de architect en de aannemer betaalt en daarna instaat voor het onderhoud. De scholen betalen die investering over een termijn van dertig jaar terug.

Voor deze formule heeft de Vlaamse regering de projecten van 211 scholen geselecteerd, op basis van hun duurzaamheid en maatschappelijke meerwaarde. Tussen nu en 2011 moeten zij aan hun nieuwe infrastructuur beginnen te bouwen.

Wie de privépartner wordt, is nog niet beslist. Op dit moment zijn vier financiële groepen kandidaat. Dit schooljaar kiest de Vlaamse regering wie van die vier het meest voldoet.

Begin september worden de vier kandidaten op het ministerie van Onderwijs verwacht om de precieze opdracht voort te bespreken. Vanaf dan moet het ook duidelijk worden hoeveel tijd zij nodig hebben om hun kandidatuur uit te werken.

Bij de selectie is niet alleen de financiële kant van de zaak van belang. De privépartner moet ook voldoende oog hebben voor de wensen van de school die de opdracht heeft gegeven.

Op dit moment leeft er nog veel onzekerheid over deze samenwerking tussen overheid en privésector. Het is een volledig nieuwe manier van werken.

De minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), heeft er vertrouwen in dat het een evenwichtig systeem wordt omdat aan ieders belangen gedacht wordt. Grofweg: de scholen willen zo weinig mogelijk betalen, de vennootschap wil zo snel mogelijk beginnen bouwen en de overheid wil kwaliteitsvolle, duurzame gebouwen. Die wensen moeten elkaar in balans houden.

 


woensdag 1 augustus 2007: Europa erkent oud-leerling Alex Steurs (1983)

Bron: www.gva.be

Muziekleraar en ­harmoniedirigent Alex Steurs is van vele muzikale markten thuis. Hij ­kneedde de harmonie van Mol-Rauw tot een internationaal vermaard gezelschap en is voorman van de succesvolle Lexy Lad's Dixielandband.

Alex Steurs is pas 42 en blikt al terug op een muzikale carrière om u tegen te zeggen. Na zijn opleiding aan het conservatorium kon hij aan de slag als muziekleraar aan de ­Academie voor Muziek en Woord in Mol. Vandaag doceert hij er saxofoon, samenspel, instrumentaal ensemble en bigband.

Als snaak verraste hij de ­muziekscène toen hij een volkse dorpsharmonie in een quasi professioneel muziek­ensemble omvormde. Het ­Harmonieorkest van Rauw oogst tot ver buiten de landsgrenzen succes. Ook nu staat het ­­vertrekkensklaar voor een tournee door Europa. "We spelen met de gewezen begeleiders van Elvis. Het is een gigantisch project opgezet door de fanclub Elvis Matters. Op 30 september ronden we af in de Elisabethzaal in Antwerpen."

Onderscheiding

Alex Steurs heeft ook de ­muzikale leiding over de harmonie Sint-Apollonia van Mol-Achterbos en de Lexy Lad's Dixielandband. "Dit laatste is pure ontspanning met gelijkgestemde muzikale vrienden", geniet de duizendpoot.

Veel ernstiger waren Alex' twee laatste onderscheidingen. Begin juni haalde hij met veel bravoure een hoogste dirigeerdiploma aan het conservatorium van Maastricht. Begin deze week reisde Alex naar Oostenrijk om er het diploma van internationaal jurylid voor de blaasmuziek op te halen.

"Als enige Belg", glundert hij. "Ik mag nu in heel Europa muziekconcours gaan beoordelen. Ik volgde de cursus in Duitsland. Dat heeft me een aardig mondje Duits opgeleverd."

Begin november staat ook het tweejaarlijkse muziekfeest Halloween Pro(ble)ms op het programma. "Dit jaar zijn ­Barbara Dex en Gunther Neefs de belangrijkste gasten."

Mil KINNAER

 


dinsdag 15 mei 2007: Persbond huldigt oud-leerling

Bron: www.gva.be

De Molse persbond reikt zijn wisselbeker dit jaar uit naar de gemeentelijke archivaris op rust Paul Vos (R1958).

De persmensen prijzen Paul Vos voor zijn lange lijst verwezenlijkingen voor de Kamer voor Heemkunde en het gemeentearchief.

De Molse persbond reikt elk jaar een trofee uit aan een persoon of evenement met een bijzondere staat van verdienste. Dit jaar kozen de persmensen van Mol en buurgemeenten voor Paul Vos. De leraar geschiedenis startte in 1969 als deeltijds gemeentearchivaris en zette de Molse Kamer voor Heemkunde op de sporen. Een van zijn grootste verwezenlijkingen is ongetwijfeld het terughalen van het stadsarchief naar Mol. Vandaag is hij eindredacteur van de Molse Tijdingen en maakt hij als ondervoorzitter van de Kamer tientallen vrijwilligers warm voor de plaatselijke heemkunde.


dinsdag 15 mei 2007: Inspectie: problemen onderwijs ernstig en hardnekkig

Bron: De Volkskrant

DEN HAAG - Het onderwijs in Nederland kampt met hardnekkige en ernstige problemen. Veel scholieren leren onvoldoende rekenen, lezen en schrijven; meer dan de helft van de scholen voor speciaal onderwijs is onder verscherpt toezicht geplaatst; en nog steeds stromen te veel jongeren uit zonder een diploma dat hen kans geeft op de arbeidsmarkt.

Dit staat in het Onderwijsverslag , het jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs, dat vandaag in Den Haag is gepresenteerd in aanwezigheid van de ministers Plasterk van Onderwijs en Verburg van Landbouw, en de staatssecretarissen Van Bijsterveldt en Dijksma van Onderwijs.

Plasterk liet weten geen genoegen te nemen met de ‘ruime voldoende' die het onderwijs van de Inspectie krijgt. ‘Als Nederland een kenniseconomie wil zijn, is een voldoende niet goed genoeg.' De minister vindt het onacceptabel dat Nederland nog steeds 1,5 procent zeer zwakke scholen kent. Het kabinet werkt aan maatregelen om eerder te kunnen ingrijpen als schoolbesturen niet goed functioneren.

Hoftoren
Inspecteur-generaal Jan Teuwen wijst in het verslag nadrukkelijk op het verschil dat een school kan maken. ‘De ene school boekt met dezelfde populatie aantoonbaar betere resultaten dan een andere school', aldus Teuwen in een vraaggesprek met de Volkskrant . Besturen moeten de verantwoordelijkheid nemen die ze van de overheid hebben gekregen, vindt hij. ‘Ze moeten niet meer alleen maar naar de Hoftoren in Den Haag wijzen.'

Volgens de Inspectie is duidelijk dat scholen die een beter samenhangend lesaanbod hebben, die voldoende onderwijstijd bieden en leerlingen goed begeleiden, minder voortijdige schooluitval laten zien.

De Inspectie hamert daarnaast opnieuw op het teruglopende niveau van de basisvaardigheden. ‘Een op de vier leerlingen kan aan het eind van de basisschool niet vlot lezen, terwijl in principe alle leerlingen in staat zijn dit te leren', aldus de Inspectie. Teuwen is er daarom voor de kerndoelen – het 'kennen en kunnen' – duidelijker vast te leggen.
‘Per vak moeten we de inhoud en het niveau bepalen', vindt Teuwen. Scholen die er bij herhaling niet in slagen de leerdoelen te halen, moeten desnoods een geldsanctie krijgen.

Verscherpt toezicht
Grote problemen zijn er ook in het speciaal onderwijs – het onderwijs aan leerlingen met fysieke of gedragsproblemen. Ruim de helft van de scholen is onder verscherpt toezicht geplaatst. De scholen halen volgens de Inspectie niet uit de – moeilijke – leerlingen wat er in zit. De begeleiding en het volgen van de vorderingen van individuele scholieren schiet op veel scholen tekort.

 


dinsdag 15 mei 2007: Proffen zuchten onder toenemende concurrentiedwang

Bron: De Standaard / De Morgen

BRUSSEL - De groeiende concurrentie onder universiteiten is geen goede zaak. Dat vinden althans de docenten in het Belgisch hoger onderwijs. Amper twee op de vijf geloven dat competitie tussen de universiteiten de kwaliteit zal verhogen, zo staat dinsdag in De Morgen. Een en ander blijkt uit Perceptions of Higher Education Reforms, een grootschalig onderzoek van het Europese directoraat-generaal voor Onderwijs bij 5.800 docenten van Europese hogescholen en universiteiten.

Belgische docenten getuigen van weinig geloof in competitie en steken daarmee schril af bij de rest van het Europese academische korps, waar gemiddeld zeven op de tien docenten geloven dat competitie tussen de universiteiten goed is voor de kwaliteit. 'Competitie tussen de universiteiten wordt ons opgedrongen', meent Ben van Camp, rector van de VUB en voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad. 'Velen werken liever samen dan de strijd met elkaar aan te gaan. Vroeger was er een gentlemen's agreement om geen agressieve campagnes te voeren om studenten weg te pikken van elkaar. Nu gaat het er veel heftiger aan toe.'

'Leidt dat tot meer kwaliteit? Wie meer leerlingen aantrekt, krijgt grotere klassen, met meer lessen ex cathedra, en minder ruimte voor begeleiding', vindt van Camp. Op het vlak van onderzoek vindt hij competitie wel een goede zaak.


8 april 2007: Hans Schoofs (uitgangsjaar 1985) lonkt naar parlement

Bron: Het Nieuwsblad

MOL - Schepen Hans Schoofs (Open VLD) uit Mol volgt wellicht Bart Somers op in het Vlaams parlement na 10 juni. Somers trekt de Antwerpse kamerlijst en wordt daardoor zo goed als zeker federaal parlementslid. ,,Ik ben de volgende opvolger op onze kieslijst van 2004. Daarom volg ik Somers op, die in principe naar de Kamer gaat'', zegt Schoofs. ,,Dat betekent dat ik twee jaar in het Vlaams parlement zal zetelen. Een korte periode, maar het is een uitdaging die ik wil aangaan.''

In 1994 werd Hans Schoofs gemeenteraadslid en sinds de verkiezingen van 2000 is hij schepen in Mol. Van 1999 tot 2004 was hij kabinetsmedewerker van Marleen Vanderpoorten. ,,Ik blijf in ieder geval schepen in Mol. Wel moet ik terugtreden uit de provincieraad. Wie er in mijn plaats Open VLD-fractieleider wordt, staat nog niet vast'', zegt hij. ,,In het Vlaams parlement wil ik me bezighouden met de Kempense dossiers en domeinen als onderwijs, openbare werken en mobiliteit.'' (mto)


28 maart: Cabaretgroep treedt op in VS

Bron: www.gva.be

Lees ook over het optreden van onze leraars op de website van "Vlamingen in de Wereld, New York" www.viwny.com

Op vrijdag 30 maart stapt cabaretgroep Het Grote Oor op het vliegtuig richting New York. Ze verzorgen daar een eenmalig optreden voor de organisatie Vlamingen in de Wereld (VIW).

Alle leden van Het Grote Oor zijn leraar in het Sint-Jan Berchmanscollege. "Behalve de bassist die een oud-leerling is", corrigeert Jean Vanhoof. "In 1982 zijn we gestart met het opvrolijken van personeelsfeestjes. Jaarlijks schreven we liedjes over collega's, het onderwijs of de directie."

Tot vier jaar geleden trad de groep enkel op binnen de schoolmuren. "We repeteerden hard om er iets moois van te maken en het was jammer dat we het resultaat maar één keer konden tonen", zegt Jean. "Op uitnodiging van het oudercomité traden we in 2003 op in de zaal van het Vito. De zaal liep vol en het publiek was enthousiast. Sindsdien hebben we al vijf keer in een uitverkocht Getouw gespeeld. In Mol zijn we wereldberoemd."

In hun shows geven de Kempenzonen een kritische en gevatte blik op de wereld. "We brengen muzikaal cabaret", verklaart Jean. "Ons werk is een kruising tussen De Strangers en De Nieuwe Snaar. De combinatie van muziek met spitante teksten en veel humor valt bij de mensen in de smaak."

Broadway

Op zaterdag 31 maart treedt Het Grote Oor op in The Laugh Factory, een theater in het midden van het Broadwaydistrict in New York. "Dat is een bizar verhaal", verklaart Jean. "In oktober ontmoette ik Lief Sannen, een Molse die in New York een tandartspraktijk heeft. Ze vond het jammer dat ze ons optreden nooit kon bijwonen. Voor de grap zei ik dat we wel eens naar Amerika zouden komen. Ze bracht me in contact met VIW en zo ging de bal aan het rollen."

"Om de reis te betalen, hadden we sponsors nodig", besluit Jean. "Ik ben naar RTV gestapt en daar hadden ze er wel oren naar. Een filmploeg volgt ons twee dagen. Ik schrok toen het allemaal in de plooi viel. Ik had nooit verwacht dat het zou lukken."

Wim TUBBAX

 


24 maart 2007: Onderwijs eist miljard voor tekort aan leraren

Van onze verslaggever Gerard Reijn

Bron: De Volkskrant

AMSTERDAM - Het voortgezet onderwijs eist structureel 1,2 miljard euro per jaar extra om het dreigende lerarentekort het hoofd te kunnen bieden. Dat schrijven werkgevers en werknemers in het voortgezet onderwijs in een brief aan het kabinet. In ruil daarvoor zijn de briefschrijvers bereid prestatiecontracten aan te gaan.

Met het geld moeten onder meer de salarissen van de leraren worden verhoogd. Sjoerd Slagter, voorzitter van werkgeversorganisatie VO-Raad, rekent voor dat die gemiddeld 14 procent lager zijn dan bij vergelijkbare banen. ‘Met uitschieters naar 20 procent.' Alleen al voor het verhogen van de salarissen is 350 miljoen nodig.

De werkdruk moet worden verlaagd door leraren minder uren les te laten geven. Oudere leraren moeten worden gelokt om langer te blijven werken. Aan schoolgebouwen moet achterstallig onderhoud worden verricht.

Alle bij het onderwijs betrokken grote vakbonden hebben de brief ondertekend: AOb, AbvaKabo, CNV Onderwijsbond en CMHF. Volgens Slagter is het uniek dat vakbonden en werkgevers één lijn trekken. ‘Dat komt doordat voor iedereen duidelijk is wat er op het spel staat. Het beroep van leraar moet weer aantrekkelijk worden gemaakt voor jongeren, want de komende tien jaar gaat 75 procent van de leraren met pensioen.'

Het Ministerie van Onderwijs berekende in 2004 dat het lerarentekort in het voortgezet onderwijs zal oplopen tot boven de 10 procent. Voor vakken als economie en de exacte vakken zal het tekort nog groter worden, vooral als de economie blijft aantrekken. Maar maatregelen zijn uitgebleven.

De organisaties stellen dat het kabinet, dat zegt veel in onderwijs te gaan investeren, in feite 84 miljoen bezuinigt op het voortgezet onderwijs. Nu nog krijgen scholen die vmbo, havo en vwo onder een dak hebben, een extraatje omdat zij hogere kosten hebben dan scholen met één type onderwijs.

Het kabinet beschouwt deze regeling als een ‘fusieprikkel', die daarom wordt afgeschaft. Daartegenover staat dat het kabinet zegt flink te investeren door de schoolboeken gratis te maken.

De ondertekenaars willen met het kabinet harde prestatiecontracten tekenen. Slagter van de werkgeversorganisatie VO-Raad: ‘We kunnen bijvoorbeeld afspreken dat de lesuitval met 50 procent afneemt in een bepaalde termijn. Daarop moeten we kunnen worden afgerekend.'


13 februari 2007: Het Antwerpse Sint-Jan Berchmanscollege heeft midlifecrisis

Bron: De Standaard

De rel in het Sint-Jan Berchmanscollege legt de groeipijnen van de diversiteit in Antwerpen bloot. ,,Maar elk heimwee naar de goede oude tijd is misplaatst.''

MET een schrik aanjagende passie schreeuwde een tiental leden van het Nationalistisch Jongstudentenverbond (NJSV) gisterenochtend uit dat het ,,linkse tuig'' naar huis moest, en: ,,Linkse ratten, rol uw matten''.

Onder de leuze ,,Stop linkse taal in ons klaslokaal'' grepen zij de rel in het Sint-Jan Berchmanscollege aan om hun ,,kliklijn'' te promoten. Op zijn website herneemt het NJSV een initiatief dat de Vlaams Blok Jongeren drie jaar geleden ook al eens hebben genomen. Leerlingen worden uitgenodigd te melden welke leraars hen ,,vies bekijken omdat je de multiculturele samenleving afwijst''.

De leerlingen van het Sint-Jan Berchmanscollege kregen daarover gisteren aan de schoolpoort een flyer in de handen gedrukt - zeer tegen de zin van de school.

Aurélie Van Havenbergh, die aan de basis van de rel ligt, vindt de boodschap van de studentenvereniging te extreem. ,,Ik heb hier niets mee te maken, en het was ook niet mijn bedoeling om aan politiek te doen. Al heb ik wel respect voor mensen die voor hun mening durven uitkomen.''

Van Havenbergh, laatstejaars in het Sint-Jan Berchmanscollege, had het vuur aan de lont gestoken met een lezersbrief naar De Standaard . Daarin betreurde ze dat het prestige van de school afbrokkelde. Ze schreef ook dat de diversiteit op school geen verrijking is - haar leraars hadden in een eerdere lezersbrief het tegendeel geponeerd.

De polemiek maakte emotionele reacties los. Leraars die zich, voor een afnemend aantal leerlingen, blijven inzetten om goed onderwijs te geven, voelden zich in hun hart geraakt. Er ontstonden veel discussies.

,,Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat'', zegt Aurélie Van Havenbergh nu. ,,Dankzij mijn brief is er meer interactie tussen directie, leraars en leerlingen gekomen.''

Directeur Jac Van Loon had na de lezersbrief de vijfdejaars en de zesdejaars samengeroepen om over de zaak te praten. ,,Die gesprekken zijn louterend geweest'', aldus Van Loon. ,,Iedereen heeft zijn mening kunnen zeggen. De meesten schaarden zich trouwens vierkant achter de school.''

De directie wil nu vooral dat de rust terugkeert. ,,Wat wij meemaken, is het lot van elke school in het Antwerpse centrum'', zegt Jac Van Loon. ,,De samenleving wordt steeds multicultureler, en het onderwijs volgt daarin. Dat gaat niet vanzelf. We zijn in een overgangsperiode, en dat wringt soms.''

Daarbij is er een groot verschil tussen de scholen in de binnenstad en de scholen die daarbuiten liggen. Er vindt een ,,witte stadsvlucht'' plaats. Steeds meer ouders die in het centrum wonen, laten hun kind dagelijks naar een school in de Antwerpse rand pendelen.

De directeur merkt daarbij frustratie bij een deel van het leerlingenpubliek. ,,De helft van Antwerpen kan treuren dat het vroeger beter was, maar de realiteit is anders.''

Hij noemt het heimwee naar de goede ouwe tijd misplaatst. ,,We moeten vooruit'', zegt hij. ,,Waar moeten we anders naartoe? Moeten we opnieuw onze Franstalige afdeling in de school oprichten? Vroeger, vijftig tot zestig jaar geleden, hadden we die nog.''


8 februari 2007: 'Bedrijfsleider voor de klas is geen reclamestunt'

Bron: De Tijd

Onderwijs Topmanagers pleiten ervoor wederzijdse vooroordelen te bestrijden
(tijd) - Op initiatief van de Antwerpse kamer van koophandel stonden gisteren enkele bedrijfsleiders een uurtje voor de klas in middelbare scholen. Patrick Meirlaen, bestuurder-directeur van Pioneer Europe, trok naar een ASO-school. René De Kleyn, de algemeen directeur van Bayer Antwerpen, naar een TSO-school. Hun conclusies zijn gelijklopend: de dialoog tussen het bedrijfsleven en het onderwijs moet sterker worden.

Patrick Meirlaen, directeur van Pioneer Europe, gaf gisteren een uurtje les aan de zesdejaars Economie-Moderne Talen van het Sint-Eduardusinstituut in Merksem. foto: Lieven van assche

Voor Patrick Meirlaen, bestuurder-directeur van Pioneer Europe, was het niet de eerste keer dat hij voor de klas stond. Hij kreeg de zesdejaars Economie - Modere Talen van het Sint-Eduardusinstituut in Merksem voor zich.

De gastlessen vonden plaats in de week waarin ook de werkgeversorganisatie VKW het ondernemersbewustzijn van leerlingen wil aanwakkeren. Centraal stond een bekend probleem: de (te) grote afstand tussen de scholen en het bedrijfsleven. Die heeft gevolgen voor de kennis van de schoolgaande jeugd over het bedrijfsleven én voor de arbeidsmarkt.

Omdat nogal wat vooroordelen over managers de ronde doen, vroeg Meirlaen de leerlingen bij aanvang van de les welke associaties zijn functie bij hen opriepen. De bekende clichés passeerden de revue: hard werken, veel stress, een dure auto, een hoog loon. 'Dat klopt allemaal wel', zegt Meirlaen, 'maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Om het plaatje beter te doen kloppen, hadden de leerlingen op voorhand een lijst met vragen opgesteld. Op basis daarvan heb ik mijn discours ingedeeld.'

'Het viel het mij op dat men vooral geïnteresseerd was in de loopbaan op zich. Hoe word je directeur? Is het iets dat je altijd al hebt willen doen en ook wil blijven doen? Het menselijke aspect van de job was daarbij minstens zo belangrijk als het technisch-economische. Ik had verwacht dat men meer zou focussen op specifieke productaspecten. Pioneer houdt zich bezig met deejaymateriaal en autoradio's, toch zaken waarin jongeren geïnteresseerd zijn.'

Kritisch inslag
Onder anderen Stef Smout (17) kreeg les van Meirlaen. 'Het beeld van de baas die met een dikke sigaar achter zijn bureau zit, werd alvast doorbroken. Misschien omdat hij heel los overkwam. Wij volgen een richting waarin we nu al vier jaar theorie krijgen over de werking van een bedrijf. Dat eens verduidelijkt zien door iemand uit de praktijk is meegenomen. Ter afwisseling van de doordeweekse les economie wil ik best meer van dat soort lessen, maar dan wel met mensen uit andere sectoren.'

Die kritische inslag is ook Meirlaen bijgebleven. 'Toen ik de leerlingen vertelde wat wij doen rond milieu, bijvoorbeeld dat wij op eigen kosten een waterzuiveringsinstallatie gebouwd hebben, stelde men mij de vraag: 'Doet u dat nu om marketingredenen of omdat u echt gelooft dat het milieu belangrijk is?' Prachtig toch dat men dat durft te vragen.'

De laatstejaars Bedrijfsinformatica en Handel van het H. Pius X- instituut in Antwerpen, waren volgens de klasverantwoordelijke erg geflatteerd dat de hoogste in rang van Bayer Antwerpen bij hen op bezoek kwam. Het bleef een uur muisstil. Als technische richting zitten ze wel vaker in het verdomhoekje, maar algemeen directeur René de Kleyn had goed nieuws voor hen. 'Ik heb hun vooral duidelijk willen maken dat een chemiebedrijf niet alleen op zoek is naar ingenieurs en laboranten, maar in zijn ondersteunende diensten ook nood heeft aan mensen met een TSO-diploma. Met de kamer van koophandel hebben we vorig jaar een enquête gedaan bij de grootste 17 Antwerpse bedrijven en enkele havenbedrijven. Daaruit bleek dat al die bedrijven samen de volgende drie jaar 4.500 nieuwe vacatures zouden openstellen. Daaronder zijn er heel wat met een technisch profiel. Voor ons komt het erop aan de vraag met het aanbod te verzoenen. Het invullen van vacatures doe je immers niet door de lonen te verhogen. Als men niet meer voor mecanicien studeert, dan mag ik nog meer loon geven, mijn vacatures zullen niet ingevuld raken.'

Motivatie
De Kleyn speelde in zijn gastles dan ook vooral in op de motivatie van de scholieren. 'Ook al liet de informatie en de kennis over het bedrijfsleven nog sterk te wensen over, ik heb geen onverschilligheid gezien. De leerlingen waren geïnteresseerd, al bestaat de brug tussen het onderwijs en de industrie hoegenaamd niet.'

Meirlaen maakt dezelfde analyse, en voegt er nog aan toe dat we de impact van zo'n gastles niet mogen overschatten. 'Het is maar een passage op het net- en het trommelvlies van de leerlingen. Als we echt de interesse in het ondernemingsleven willen versterken, dan moeten we die directe dialoog veel intensiever gaan voeren, dan mag het niet beperkt blijven tot iets eenmaligs. Toen ik aan het einde van de gastles vroeg wie over twintig jaar eventueel een gelijkaardige functie zou willen opnemen, kreeg ik weinig respons. Ik had het gevoel dat iedereen er feestelijk voor bedankte. 60 uur werken per week, vliegtuig op, vliegtuig af. Van een leuk leven stelden de leerlingen zich toch iets anders voor.'

Actief
Meirlaen pleit voor een actievere rol van bedrijfsleiders in het onderwijs. 'Een keer per jaar eens uit je bedrijf komen om met de jeugd te praten, is onvoldoende. Er worden nog te weinig mensen uit het bedrijfsleven gemobiliseerd. Dat heeft vooral te maken met technisch-administratieve belemmeringen. Ik ben voor een open osmose tussen het bedrijfsleven en de scholen. Maar die bestaat vandaag niet. Men heeft een beetje schrik dat dat te veel een kwestie van reclame of marketing wordt.'

De Kleyn: 'Een dergelijk beeld kan men alleen maar bijstellen door als bedrijf zelf genuanceerde informatie te verstrekken. En je begint daar het best zo vroeg mogelijk mee. Met de Federatie van de Chemie zetten we in Vlaanderen projecten op om zelfs kinderen uit de lagere school te initiëren over het belang van chemie in het dagelijks leven.'


30 januari 2007: Oud-leerlingen verkozen tot nieuwe voorzitter en ondervoorzitter VLD Mol

Bron: www.vld.be

De leden van de Molse VLD verkozen Nick Bergmans (R1994 en bestuur OLB)  tot hun nieuwe voorzitter. Tim Valgaeren  (R1995) wordt ondervoorzitter.

Na de tegenvallende resultaten bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen nam Michel Hus ontslag als voorzitter van de Molse VLD. "Ik wil mensen met ideeën de kans geven om een nieuwe dynamiek in de Molse VLD te brengen", zei hij toen.

Nick Bergmans haalde 78 procent van de stemmen en is de nieuwe voorzitter. De voorbije veertien jaar nam hij binnen de VLD diverse functies waar, zoals secretaris, penningmeester en webmaster. Nick Bergmans is ook OCMW-raadslid. Tim Valgaeren is statutair ondervoorzitter.

De VLD-leden verkozen ook een nieuw bestuur. Dat bestaat voortaan uit 36 leden, het grootste bestuur van de Molse VLD-afdeling ooit. Het is een afspiegeling van de Molse samenleving en bevat arbeiders, bedienden, ambtenaren en zelfstandigen. Ongeveer een derde is jonger dan 35 jaar. Tot slot werden Nick Bergmans, Hans Schoofs, Rit Kerstens, Tim Valgaeren en Michel Hus verkozen tot provinciaal bestuurslid.


25 januari 2007: Fysicaopleiding in Hasselt is ,,beste van Vlaanderen''

Bron: Belga/De Standaard

De Visitatiecommissie Fysica heeft de bacheloropleiding Fysica aan de Universiteit Hasselt uitgeroepen tot de beste van Vlaanderen. De opleiding kreeg van de commissie een excellente score voor het niveau, de inhoud, de samenhang, de vormgeving, de practica en de toetsing.

De commissie sprak ook haar grootste waardering uit voor de betrokkenheid van de medewerkers en de studenten bij het beleid en de kwaliteitsbewaking. De universiteit kreeg ook de grootste onderscheiding voor de wijze waarop de studenten begeleid worden.

Het rapport werd opgemaakt na een onderzoek van een commissie van externe deskundigen naar de kwaliteit van de academische opleidingen fysica in Vlaanderen.

,,Het is al de vijfde keer dat de Universiteit Hasselt een excellent rapport krijgt'', zegt rector Luc De Schepper. Eerder werden de opleidingen wiskunde, geneeskunde, biomedische wetenschappen en biologie tot beste van Vlaanderen uitgeroepen. ,,Ons onderwijsconcept van begeleide zelfstudie tot autonoom leren wordt duidelijk gewaardeerd door zowel studenten als professoren'', aldus De Schepper.


22 januari 2007: Goed rapport voor college

Onze school krijgt een goed rapport in de veelbesproken doorlichting die vandaag gepubliceerd wordt in de krant De Standaard. Er is vooral veel lof voor de hoge graad van (leerlingen)participatie, de overlegcultuur en de lage drempel naar de directie. Andere pluspunten die vermeld worden in het verslag zijn o.a. het computerpark en de goede interne samenwerking tussen alle leraars/personeelsleden van het college.

Een aantal punten zijn voor verbetering vatbaar. Zo zou onze school meer nadruk moeten leggen op zelfstandig leren en moet er beter geinformeerd worden over wat de leerling kent en kan.

Het inspectieverslag dateert van 2004. In een reactie zegt de directie dat de externe doorlichting de conclusies van een zelfevaluatie bevestigde en dat het rapport tijdens de afgelopen jaren gebuikt werd als basis voor de beleidslijnen.  


21 januari 2007: Jakob Smits

Vandaag werd in het Jakob Smitsmuseum in Mol-Sluis de nieuwe museumgids en catalogus voorgesteld. Het boek is daarmee aan zijn 7de editie toe en heel wat oud-leerlingen van het college hebben hun medewerking verleend aan de uitgave.

Het hoofdstuk "De etsen van Jakob Smits" is van de hand van Fernand Van Gompel (oud-leraar) terwijl Willy Thys (leraar) het deel over "Jakob Smits: van symbolisme tot pre-expressionisme" voor zijn rekening nam. Ook fotograaf Hans Henderickx (R1981) leverde prachtwerk af.

Het boek is te koop in het museum en kost 10 Euro.

Jakob Smits

 


19 januari 2007: Te weinig leraars

Bron: Nederlands Dagblad

Lerarentekort in het voortgezet onderwijs
ANP
AMSTERDAM - Scholen in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen moeilijker leraren vinden. Steeds meer vacatures blijven openstaan. Dat blijkt uit een onderzoek van Regioplan dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gisteren heeft vrijgegeven. Eind september stonden in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs ruim vijfhonderd vacatures voor voltijdsbanen open die op dat moment vervuld hadden moeten zijn. Dat zijn er tweehonderd meer dan vorig jaar.

Het lerarentekort dreigt de komende jaren sterk toe te nemen doordat veel onderwijzers tegen hun pensioenleeftijd lopen. Vooral het voorgezet onderwijs zal daar last van hebben. De piek van het tekort wordt rond 2012 verwacht.

De vakbonden willen dit aanpakken door de salarisachterstand van leraren ten opzichte van even zware functies in het bedrijfsleven aan te pakken.

Volgens de onderzoekers van Regioplan worden vacatures op scholen steeds vaker vervuld door leraren die van een andere school komen.

Langer open
De scholen tellen niet alleen steeds meer onvervulbare vacatures voor leraren, de vacatures staan ook veel langer open. Bovendien tekent zich in het middelbaar beroepsonderwijs ook een tekort af voor leidinggevende functies en het ondersteunend personeel. Daarentegen doen de basisscholen het relatief goed.

Het tekort aan leraren neemt in het primair onderwijs minder toe dan in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.

Basisscholen in de vier grote steden en Almere vormen hierop een negatieve uitzondering. Zij hebben wel steeds meer moeite onderwijzers te vinden, stellen de onderzoekers. Bij alle Nederlandse basisscholen, inclusief het speciaal onderwijs, stonden aan het einde van het derde kwartaal ruim driehonderd vacatures open die toen al vervuld hadden moeten zijn. Volgens de onderzoekers gaat dit op termijn onherroepelijk tot problemen leiden zoals bijvoorbeeld het uitvallen van lessen.


18 januari 2007: Meer drugsrazzia's op scholen

Bron: De Standaard

Experts reageren erg sceptisch
Van onze redactrice Helena Wilmet
Drugrazzia's op school maken indruk op de leerlingen. Maar of ze ook een doeltreffende oplossing zijn tegen drugsgebruik op school, betwijfelt de VAD.

HET was deze week even schrikken voor de interne scholieren van het Regina Caeli-internaat in Dilbeek: dinsdag vielen totaal onverwacht 15 politiemensen het internaat binnen, vergezeld van twee drugshonden.

Het gerucht ging - bij ouders en tijdens klassenraden - dat enkele leerlingen met drugs aan het experimenteren waren. De directie nam het zekere voor het onzekere en organiseerde in samenwerking met gemeente en politie een razzia.

,,We werden ook gealarmeerd door het spijbelen en de slaperigheid van bepaalde leerlingen en hun slechte resultaten'', vertelt internaatsdirectrice Aggie van der Wiele. ,,Omdat wij er prat op gaan een drugsvrije school te zijn, hebben we de politie gecontacteerd.''

Resultaat van de razzia: drie betrapte gebruikers, maar geen effectief bezit. ,,De betrapte studenten moeten verplicht in begeleiding en krijgen een uitgaansverbod'', meldt Van der Wiele. ,,Geschorst worden ze zeker niet: zo'n harde sanctie heeft meestal weinig zin.''

De directrice weet waarover ze het heeft: zes jaar geleden zette ze al een dergelijke actie op poten. ,,Het laat een diepe indruk na bij de leerlingen. Zij die er niet bij betrokken zijn, vinden het ook een goed initiatief omdat het een einde maakt aan de kliekjesvorming en de achterdocht. In de toekomst willen we zelfs vaker politie-interventies houden.''

Drugcontroles op school door de politie grijpen de jongste jaren meer en meer plaats. Uit gegevens van 56 politiezones blijkt dat in de tijdspanne van 2002 tot en met 2004 door elf politiezones 26 drugcontroles werden uitgevoerd in scholen.

Er werden 6 gevallen van drugshandel, 99 gevallen van bezit en/of gebruik, en 4 gevallen van in- en uitvoer van verdovende middelen vastgesteld.

Toch roepen dergelijke controles volgens de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) nog altijd ethische en juridische bedenkingen op. Stafmedewerker Ilse Bernaert schreef er daarom, samen met criminologe Tessa Gombeer (UGent), vorig jaar het naslagwerk Juridische handvatten voor het gebruik en misbruik van alcohol en andere drugs op school over.

,,Het thema leeft wel binnen de scholen'', weet Bernaert. ,,Ze hebben nu haast allemaal een drugsbeleid. Het preventiewerk bereikt het onderwijs sterk: in 2005 was de sector vertegenwoordigd in 37,7 procent van alle door ons geregistreerde preventieactiviteiten.''

De VAD is ervan overtuigd dat preventie en pedagogie de beste hulpmiddelen zijn tegen drugs op school. ,,In sommige gevallen is de tussenkomst van de politie noodzakelijk'', vindt VAD-directeur Marijs Geirnaert. ,,Wanneer er sprake is van dealen bijvoorbeeld. Maar razzia's op zich zijn geen goede oplossing: de school of het internaat neemt grotendeels de rol van de ouders op zich. Ouders bellen toch niet meteen de politie wanneer ze vermoeden dat hun kinderen drugs gebruiken? Op korte termijn kan dat machtsvertoon indruk maken, maar op lange termijn schendt het het vertrouwen in de school en de leerkrachten. Terwijl vertrouwen net de basis is voor een goed drugsbeleid.''

 


17 januari 2007: "Tussenjaar" voor Nederlandse studenten?

Bron: De Volkskrant

HBO-raad eist noodplan voor taal
Van onze verslaggever Gerard Reijn

DEN HAAG - Er moet een tussenjaar komen waarin aspirant-studenten fatsoenlijk leren lezen en schrijven voor ze gaan studeren. Doekle Terpstra, voorzitter van de organisatie van hogescholen HBO-raad, kwam dinsdag met dit voorstel. Hij reageerde daarmee op een taaltoets die op de pabo's is gehouden. Daarvoor zakte 68 procent.

De taaltoets is ontworpen door het Cito en lag op het niveau van de eerste klas van de havo. De resultaten bleken onthutsend. Van de studenten die vwo hadden gedaan, zakte 22 procent.

Van de oud-havoscholieren was dat 67 procent en van de mbo-doorstromers zelfs 85 procent. Volgens Terpstra, die deze cijfers dinsdag tijdens zijn nieuwjaarsrede bekendmaakte, is het een illusie te veronderstellen dat andere hbo-eerstejaars het beter zouden doen. Om een beeld te krijgen van de zwakke punten van de eerstejaars, doen de hogescholen in september een breed onderzoek onder alle eerstejaars.

Hoe een tussenjaar, dat niet verplicht wordt, er moet uitzien, wil hij samen met het onderwijsveld en de minister nader uitwerken.

Minister Van der Hoeven van Onderwijs reageerde terughoudend. ‘Het probleem moet bij de bron aangepakt. We moeten het basis- en voorgezet onderwijs op niveau brengen, en dat loopt via de pabo.' Ze noemde het slagingspercentage heel slecht, maar niet verrassend.

Voorzitter Sjoerd Slagter van de VO-Raad, de organisatie van het voortgezet onderwijs, vindt een tussenjaar ‘volstrekt overbodig'. ‘We moesten de afgelopen jaren veel aandacht besteden aan tekstbegrip en leesvaardigheid. Maar als de prioriteit verschuift, en we meer aan spelling en grammatica moeten doen, dan kan dat heel snel worden geregeld.'

Het was al bekend dat pabo-studenten slecht kunnen rekenen. In september legden zij een rekentoets af op niveau van het basisonderwijs. Toen zakte 48 procent.

Terpstra neemt het de politiek kwalijk dat die geen maatregelen heeft getroffen om het kennistekort bij scholieren op te heffen. ‘We hebben twee jaar geleden afspraken gemaakt met minister Van der Hoeven om dit probleem op te lossen. Ons deel van de afspraken hebben we meteen opgepakt. We hebben een reken- en taaltoets voor de pabo ingevoerd, en gaan nu zelf aan de slag met een onderzoek. Maar van de politiek heb ik geen enkel initiatief gezien.'


16 januari 2007: Oud-leerling schrijft script nieuwe film Suske & Wiske

Bron: vrtnieuws.net

Guy Mortier schrijft script "Suske en Wiske"-film

Guy Mortier is bezig met het schrijven van het script voor de nieuwe "Suske en Wiske"-film. De vroegere hoofdredacteur van Humo is hiervoor midden vorig jaar gecontacteerd door productiehuis Skyline.

"Ik ben beginnen werken met een basisscenario, maar dat ziet er intussen al helemaal anders uit", zegt Guy Mortier in De Morgen.

"Bedoeling is om het spannend en grappig te maken, en om de personages wat meer inhoud te geven. Wat karaktergelaagdheid betreft, valt er bij Suske en Wiske, Jerom en Sidonia immers niet extreem veel te rapen", zegt Mortier.

Het moet een film worden voor iedereen. "Het is de bedoeling dat ook volwassenen kunnen lachen en huilen met de film."


Een nieuw boek van Rik Verhulst

Oud-leerling Rik Verhulst (R 1954), pionier van de moderne wiskunde, heeft na vijf jaar schrijfwerk een nieuw werk klaar. Het resultaat is een boek over wiskunde en cultuur, met als titel: 'IN DE BAN VAN WISKUNDE - het cultuurverschijnsel mathematica in beschaving, kunst, natuur en leven' .

Zondag 29 oktober 2006 werd in het programma "Het Salon" (Radio 1) een interview uitgezonden met Rik. Je kan het volledige interview hier (her)beluisteren.

Het werk verscheen in november 2006 bij uitgeverij Garant te Antwerpen. Op de boekenbeurs werd het boek aan het publiek en de pers voorgesteld op de nocturne van de dag van de leerkrachten (2 november 2006), door Rik Verhulst en twee gastsprekers.

In de loop van 2007 wil de oud-leerlingenbond Rik uitnodigen voor een voordracht op het college. Meld je hier indien je -vrijblijvend- van ons een mail wil ontvangen met informatie over dit evenement. Van zodra we een datum kennen, laten we je die dan weten.